איך לסגוד לפאפא לגבה?

פורסם להראשונה בבלוג בתפוז: 2014-08-31

כחלק מתפקידי כמורה באילה בעלת טבע, נשאלתי לא פעם- אחרי הסברת קונספטים מורכבים של מאגיית קונגו ויורבה: כיצד אפשר להתחיל וודו? התשובה היא לא אוניברסלית. יש לוודו טעמים שונים במקומות שונים. אבל במסורת שלנו, אנחנו תמיד מתחילים מפאפא לגבה (או אלגואה, או אשו- אלו שמות של אותה אורישה). מדוע? בגלל שפאפא לגבה פותח את השערים בין העולמות ומאפשר תקשורת עם שאר כוחות הטבע. הוא מוודא שהמנחה שנתנו תגיע ליעדה והברכות תגענה אלינו. בסופו של דבר, היה זה מן הבלתי נמנע שאלמד איך לסגוד לו בצורה נכונה. כדי שאעשה זאת, אני צריך קודם כל לכתוב את ההתכתבויות שלו ולהסביר את תחומי כוחו המקודש:

תחומי כוחו של פאפא לגבה: הסרת מכשולים, סיפוק הזדמנויות, תקשורת, צמתים, דלתות פתוחות וסגורות- רוחניות ופיזיות, מפתחות, סקס, שערי בית הקברות ועולם המתים, ילדים, הגנה, למצוא דברים אבודים. פאפא לגבה קיבל כוחות רבים מאולודומרה, ואחד מהם זו היכולת לפצל את עצמו עד אין סוף, מבלי להיות מסוגל להתאחד עם חלקיו המפוזרים, האוטנומיים. למעשה, נטען, כי כל חפץ מאגי הוא בעצם פאפא לגבה קטן, שמשקף בתוכו את הכוחות של האורישות (כוחות הטבע) האחרים. אז אלו שעונדים מחרוזות מקודשות ללגבה, למעשה הולכים עם פאפא לגבה מסביב לצוואר- ואבוי למי שיעז לנסות לפגוע בהם.

צבעים: שחור, אדום ולבן.

מספרים: 3, 4, 7 וכפולותיהם.

ימים מקודשים: כל יום שני ושישי, כאשר יום שני נחגגים פניו המגוננים, וביום שישי פני המלחמה שלו. גם השלישי בכל חודש מקודש לו, ויש חגים מפוזרים בכל השנה.

מקומות מקודשים: צמתים, דלתות, כניסות, סיפים, ארבע פינות.

חיות אהובות: תרנגולות, כלבים, אופוסום, ועכברים וחולדות.

דברים אהובים: שלוש אבנים, מקלות עקומים, מקטרות, מפתחות, דלתות, גולות, צעצועים קטנים, שקי יוטה וקש (במיוחד אם היה בהם קפה פעם) משחקי קלפים, פרחים אדומים, סיגרים, טבק ואלכוהול.

טקס פשוט לדוגמא: מי שרוצה לתת מנחה ולדבר עם פאפא לגבה מבלי להתחיל להכין דברים או להתחייב, יכול למצוא פינה צפון מערבית במזבח הקיים שלו או שלה, ולפנותה. (אם אין מזבח אז כל שולחן עבודה או מדף יהיו בסדר) לאחר מכן לשים שם מפתח, אבן אשו בצורת חצי כיפה או נר אחד או יותר. (נרות תה קטנים בצורת מרובע למשל, או שלושה נרות שחורים בצורת משולש). לגבה מקבל גם מקלות קטורת בריח קינמון או אופיום. אלו אינן תחליף טוב לקטורת מוכנה בבית, אבל זה בסדר עבור שלבים התחלתיים וכאשר צריך משהו מהיר ואין משהו יותר טוב. לאחר ההכנה הזו, אפשר להביא כיסא ולשבת מול המזבח. לשבת כמה דקות וללכת לאיבוד במחשבות, ואז להדליק את הקטורת והנרות. לקרוא לפאפא לגבה ולדבר איתו כמו שמדברים עם אבא או דוד מכובד. להודות לו ולתת לדברים לבעור עד הסוף.

קטורות שמנים ומנחות קטנות:

פאפא לגבה הוא פותח השערים, ולכן במסורת הוודו תמיד פונים אליו ראשון והוא מקבל את הנתח הראשון בכל המנחות. זה לא משנה עם איזה אל אלה או אורישה רוצים לדבר, פאפא לגבה פותח את הדלת ומתרגם את הרצון והתפילה לשפה ולכבוד הראוי לכוח הטבע הרצוי. להכין קטורת בסיסית לפאפא לגבה היא הפשטות בהתגלמותה: לערבב שלוש כפות של קפה שחור טחון, שרף כלשהו (מור רצוי, אבל לבונה או בנזואין או אחרים יהיו בסדר) וקינמון. זהו. ישנן קטורות מורכבות יותר, אבל בעיקרון זה הבסיס. יש לכתוש את הרכיבים ביום שני, ולשים כמות קטנה על גחל שנמצא בכלי חסין אש, קדירת ברזל או מחבת.  לקרוא לו על ידי שימוש בשמו שלוש פעמים, או Ago Laroye Elegua ולדבר איתו כמו אבא שמכבדים אותו.

תוספות טובות לקטורת: קוקוס טחון ללא סוכר, ג’ינג’ר, אניס, כוכבי אניס, עצים מבושמים כמו אגרווד או סנדלווד, אדום או לבן, טבק, ועוד. יש לשמור על כמות הרכיבים כאחד מהמספרים המקודשים לפאפא לגבה או כפולותיו. עוד מתכונים לקטורות עבורו (באנגלית) כאן, כאן וכאן.

שמן מקודש לפאפא לגבה: בבקבוק של חצי ליטר, יש לשים חופן פולי קפה קלויים, חופן מקלות קינמון וכפית גדושה של ציפורן. אם השמן הזה טקסי ואינו בסיס לשמני אורישה או כישוף אחרים, ניתן להוסיף כמות טבק של שלוש סיגריות פנימה. למלא את שאר הבקבוק בשמן אגוזים כלשהו כמו שמן שקדים או חמניות, ולהעביר בעשן קטורת לגבה מוכנה שלוש פעמים ולבקש שיקדש לנו את השמן. לתת לשמן לשבת במקום חשוך וקריר שלושה חודשים. לאחר מכן הוא מוכן, וניתן למשוח בו נרות שחורים, אדומים ולבנים ללגבה ולהעביר אותם כמנחה. למתקדמים, הנה ווריאציות מתקדמות לשמן אשו.

יין ללגבה: אפשר להשרות בבקבוק יין אדום שכוס ראשונה הוקרבה ללגבה, חצי חופן קינמון וחצי חופן ציפורן. זה יהיה נסך נהדר עבורו. נסך אחר, הוא בקבוק רום עם 21 פלפלי צ’ילי יבשים חריפים, כוכב אניס, קינמון וציפורן שהושרו למשך שלושה שבועות גם הם. נותנים לפאפא לגבה שלוש כוסות צ’ייסר מאלה כמנחה.

ניתן לתת ללגבה, מטבעות, ממתקים ופירות לפי המספרים שלו.

מנחות גדולות לפאפא לגבה (קורבן):

הקורבן הבסיסי של פאפא לגבה הוא בעצם שלוש רגלי תרנגול אפויות בצורה שילדים אוהבים. אם לא מצליחים למצוא תרנגול, גם תרנגולת זה בסדר. ניתן להסיף עוגות, פירות, ממתקים, טבק ואלכוהול למנחות שלו וזה אפילו רצוי. מנחות גדולות ניתנות כאשר אנחנו רוצים לקבל משהו משמעותי במיוחד, או כאשר רוצים להודות לפאפא לגבה עם הברכות שלו בימי החג שלו.

צמחי מרפא: בתרבות היורבה, ובכלל בתרבויות אפריקאיות, לא ניתן לעורר שום ישות ללא צמחי מרפא מתאימים המקודשים לה. אני מתרגם כאן רשימה חלקית של צמחי מרפא זמינים שמעוררים או מכילים חלקים מכוחו של פאפא לגבה:

פלפל שחור, פלפל אנגלי, אניס, אניס כוכבי, אנג’ליקה, חלתית (אספוטדיה), ריחן- בזיליקום, ברגמוט, צרי גלעד, קפה, קמפור, ציפורן, קופל, כמון, פלפלים חריפים אדומים, קאלאמוס, שרף דם דרקונים, שמיר, אקליפטוס, פלפל גינאה, גויבה, גרניום, שום, ג’ינג’ר, גרדניה, היביסקוס, זנב העקרב, יערה, יקינטון, זעתר, ערער, מליסה לימונית, ליים, אזוביון-לוונדר, לילך, לוטוס, משפחת הנענע והמנתה, חלמית, מור, חרצית, דודא רפואי, דבקון, לענה שיחנית, מימוסה, תפוז, אירוס, אורן, פטיט גריין (זיקוק גס של פריחת הדרים), רוזמרין, פיגם ריחני (רודה), גרניום וורדי, מרווה, סנדלווד, ווטיבר, סיגלית, וולריאן, וורבנה רפואית, אכיאלה אלף עלה, טבק, אבוקדו, סרפד, שעועית לוביה, אלת המסטיק, תירס, קוקוס, דקל השמן, וורדים אדומים, סנה, אגוז קולה, עץ הובנה, שרכים.

אבנים קדושות: כסף, ג’ט-שונגייט, אוניקס, סרד-אוניקס, אובסידיאן, אפאצ’י טיר, רובי, קרנליאן, רילגר, נואומייט, אגט בוצוואנה אדום ושחור, ספינל אדום, טורמלין שחור, דיופסיד שחור עם כוכב, אנדלוסייט, אוקטהדרייט, מטאור מתכתי פאלאסייט, רוטיל, אבני לבה שחורות ואדומות, ואבנים בצורה של כיפה טבעית.

הרשומה תתעדכן עם מידע נוסף שאקבל.

 

ארדן,

של הגן.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.