פוליתאיזם מודרני- דעה

פורסם להראשונה בבלוג בתפוז: 2014-08-22

ברשומה זו, אתאר בקצרה את הצורה שבה אני רואה פולתאיזם אקלקטי נכון, ואני מנסה בעצם לתת את מערכת החוקים שבהם ראיתי שזה עובד עם הזרימה הטבעית של האנרגיה והטבע:

1. האלים הם אלים. כוחות טבע שהאדם מכניס לתבניות ולצורות בתודעתו. כולם מגיעים מתרבות מסויימת שסגדה להם בצורה מסויימת. בין אם התרבות מתה (וזה מאוד פופולארי היום לשאול אלים מתרבויות מתות) או חיה, יש לקרוא ולחקור איך אותו אל או אלה נסגדו בעבר. אותם קשרים רוחניים שנוצרים ב”תקשור” אינם מספיקים. להסתובב ולומר שאת כוהנת של הקטה, מבלי לערוך סעודות הקטה ליליות בחגים שלה, זה פשוט עלבון לאלה ולא ייגמר טוב, מניסיון.

2. האלים הם אלים. האדם לא משתמש בהם, האדם אולי סוגד להם, משתחווה אליהם, מכיר בכוחם האין סופי, אבל הם לא עבדים שלו. אותו לחש של אפרודיטה שאמור לעשות אותך יפה? מה נתת לאפרודיטה כמנחה עבור היופי שלך? אפרודיטה ידועה כאלה מאוד מאוד דורשנית- ויש הרבה מאוד סיפורים על בני תמותה שלא שילמו מספיק עבור ברכותיה- וסבלו נוראות. אז כאן רצוי לעמוד על טקס.

3. האלים הם חלק ממערכת שלמה- בין אם היא שרדה בשלמותה או לא: זה לא משנה אם אתה נדבק לאלה אחת. ברגע שאתה פוליתאיסט או פגאני, אתה צריך לזהות את מערכת הקשרים שלה בפנתיאון כדי להבין את מכלול הפונקציות הכוחות שלה ובעצם להבין את תחום סמכותה. ככל שהשנים מתקדמות, ככה נוצר קשר עם אותם אלים מאותה תרבות או אחרת- בגלל הצרכים המורכבים של האדם, ומערכת היחסים היותר מורכבת שלו עם הטבע.

4. גם הפוליתאיסטים הקדומים היו אקלקטיים (אוספים ובוחרים ומגדילים את הפנתיאון) קצת קשה לא להיות כזה כשיש אל לכל נהר, אגם או עץ- אבל, האיסוף כלל הכשרה בארץ המקור, לפני שהפולחן קיבל טעמים מקוריים: כן, אפשר לשים על מזבח אחד את אוזומה היפנית וסובך המצרי- אבל חשוב מאוד לדעת שסובך מקבל מור, ואוזומה מקבלת תערובת של סנדלווד וכורכום.

5. דעו את המנחות שלכם! המנחות הן לא בשביל האלים, אלא בשבילכם. עבור מעט אהבה והשקעה כל הכוח האלוהי הזה יבוא לקראתכם: יש שלושה סוגים של מנחות: מנחות יומיות, מנחות מזון וקורבן. המנחות היומיות משרתות לחזק ולערוך טקס ברמה היומיומית- ולאו דווקא מגיעות עם בקשות מיוחדות מלבד התפילה הרגילה. אלה שאליה אתם סוגדים באופן קבוע צריכה לקבל מנחת קטורת לפחות פעם בשבוע כדי לייצג את הקשר החי שלכם איתה. (רצוי קטורת שהיא קיבלה באופן מסורתי, ביום המסורתי שלה בשבוע שיכול להתכתב עם המספר שלה). מנחות מזון דורשות מאמץ והכנה לבקשות רגילות: ביקשתם מאפרודיטה יופי? הכינו לה נסך חלב עיזים מחומם עם דבש. קורבן, מגיע בחגים, או כאשר יש בקשה מיוחדת מן האל: דבר זה דורש שמשהו ימות עבור ההאכלה של האל- היום לרוב אנחנו קונים את הבשר אצל קצב או בסופר, אז אפשר להכין את זה כך. דגים, בקר ועוף לאלים לפי מה שמסורתי.

6. מנחות לא מסורתיות? תלוי. אם את סוגדת לאל הזה יותר משנה- אז כבר אפשר לומר שאת מכירה אותו מספיק כדי להבין את צרכיו ורצונותיו. מנחות לא מסורתיות יבואו בנוסף למנחות המסורתיות ולא במקומן, אלא אם כן כבר הגעת לדרגת כוהנת והחלטת שקרנונוס בגילגולו הישראלי מעדיף קטורת נאג צ’מפה על פני כל סוג אחר של ניחוח וקיבלת אישורים לכך באמצעות אורקלים אובייקטיביים שונים.

7. צרו דיאלוג על סוגדים מנוסים מכם- אם הדת שלכם חיה, כמו וודו, בודהיזם טיבטי או הינדואיזם- המידע קיים ממאמינים שנחנכו לדת הזו. דיאלוג עימם יכול לעשות רק טוב.

8. אם אתם סוגדים לאל או אלה מתרבות קיימת, כבדו את התרבות והאנשים שלה: זה פשוט מרתיח אותי שמישהו אומר שהוא הולך ללמד וויקה כאשר הוא לא שייך לשום זרם וויקאני מוכר. זה לא דבר רע להיות פגאני אקלקטי. זה לא דבר רע לא להשתייך למסורת מבוססת כלשהי, אבל ברגע שהאלה שלכם היא אלה ספציפית, אנא התייחסו בכבוד הראוי לתרבות שממנה היא מגיעה ולפולחן הנכון שלה.

9. ידע שמגיע מספרים מכיל פחות מארבעים אחוזים מהחומר שאתם צריכים לדעת. ידע על פולחן לאלה השייכת לעם או תרבות שלא שרדו בצורתה הקדומה, לרוב לא ימצא בספרים של ללווין. צריך לחפש ספרי היסטוריה, תרגומים, והרבה טקסטים קשים לעיכול. מידע מאנשים חיים על דת חיה יותר חשוב מטקסטים פעמים רבות. בדתות מתות אין הרבה ברירה.

10. הקשר של מכשפה עם האלים ושל פוליתאיסט א-מאגי עם האלים הוא שונה: בקשר של המכשפה יש יותר גמישות, אבל אתה מכשפה כאשר קהילה של אנשים מגדירה זאת, לא אחרי שעברת שני קורסים וקראת עשרים ספרים על כישוף.

11. האלים הם נגזרת של הטבע, והם ה-טבע. דברים עובדים עם חוקים טבעיים. פוליתיאיזם נכון הוא פוליתאיזם טבעי. טבע הוא לא רק הפרא, או חורשת קק”ל.יש גם טבע עירוני וטבע אנושי. אין טבע חשוב יותר או עליון יותר על טבע אחר. בעידן שבו המזגן מגדיר את מזג האוויר, ומצב החקלאות לא הורס או בונה אותנו- יש עוד יותר להיתמך על הידע שמתקבל מן האבות הקדמונים- הם הכירו את האלים בסביבה הרבה יותר בראשיתית ואת התמצית שלהם. הסיפורים והמיתולוגיות השונות מסבירים את מערך ההקשרים הסבוך הזה. הכירו את המיתולוגיה שלכם!

12. אתם חושבים שברגע שהפניתם פנים למונותאיזם או לדת הבסיס ממנה האנשים שלכם הגיעו, אז בעצם עברתם הלאה- אך לא זה המצב. מצב הסגידה הראשוני שלכם שונה ברגע שהתחלתם ללמוד תנ”ך בכיתה ב’. זה לא יעלם בקלות. גם אחרי שחשבתם שניקיתם הכל, ואתם עשר שנים בדת אחרת, פתאום אתם תגלו משהו שנשאר. זה בסדר, זה השורשים של האבות הקדמונים שלכם. אבל המודעות לזה צריכה לאפשר פתיחות לדת הפוליתאסטית שלכם- הסוד הוא- במקביל, לא במקום.

13. דעו שחלק מהסיבה מדוע אנשים אוהבים לשאוב מדתות מתות זה בגלל שמאוד “כיף” להכניס רעיונות חדשים (נכונים או מטופשים) בעקרונות ישנים על בסיס הזדהות, מבלי שיש כוהנים חיים שיריבו איתכם על זה. (והם, שעושים את הטקסים נכון ונחנכו, תמיד יהיו הצד הצודק בוויכוח). אל תהיו האנשים האלה.

14. דוגמה מעניינת לעיוות של דתות חיות היא ה- Core Shamanism: אצל ילידים אמריקאים, בשבטים שונים יש מסורות שונות מאוד של מערך אמונה. בשנות השמונים לקחו את עקרונות הבסיס, הפשיטו אותם מ”עומס” תרבותי ועשו את זה קל לקורא המערבי לקרוא וללמוד. זה מאוד נחמד, אבל ה”עומס” התרבותי, לא רק מעניק כלים והגנות לשאמאן, אלא מהווה את מרבית הכשרתו. האם תהיתם פעם, מדוע יש נהירה לשאמניזם אינדיאני שבחלקו כבר נכחד, ולא נגיד לדתות שהן שאמניסטיות ומהוות דת מדינה כמו בסין, יפן וקוריאה? טקסטים רבים נכתבו על הדתות הללו וחניכה ולימוד מסורתי זמין. זה לא רק מחסום שפה. (רמז, קיראו את הסעיף הקודם).

15. דת היא לא דבר חופשי. אי אפשר לעשות מה שרוצים. להיות פגאני או פוליתאיסט או אנימיסט זה להיות אדם דתי. זה דורש מיומנות גבוהה ומחשבה ביקורתית לזהות את מנגנוני השליטה של הדת, (ביחוד דת מדינה) וזה דורש מחשבה חופשית לדעת לעקוף אותם, ולהוסיף או להסיר אלמנטים ממנה.

ארדן

של הגן והאלים.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.