אנטרופיה וקונפיוציוס

פורסם להראשונה בבלוג בתפוז: 2007-08-28

 

האם השתפרתי? תמונה של סעודת סושי עם לילי. אני חייב לציין כי אני מרגיש שהשתפרתי, וגם הטעם הענוג של האורז, הדג והטאמגו- ביחד עם תוספות כמו אבוקדו, גזר, צנון יפאני וקנפיו עשו את ההבדל. אני מרוצה.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

בנוסף, לילי סיימה את עבודתה של נטלי, משחררת אותה מן הנטל של הציור על הקיר. היא סיימה את הקו העליון על סילסוליו. אין סוף ואין התחלה לקו הזה, והוא מסמל את אין סופיותו של היקום, בנוסף הוא חלק של לחש הגנה רב עוצמה של העולם העתיק…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

דממה.

בזמן שלילי עובדת אני קורא ספר על יפן העתיקה. הידעתם שלפי הרשומות הסיניות יפן אוגדה לה יחדיו על ידי מלכה מכשפה בשם הימיקי? היא הייתה צאצאית ישירה של אלת השמש אמרטרסו- שרק קו צאצאיה הישיר יכול לשאת את כס הקיסרות. חשבתי לרגע שברחתי מרשת הקסם שבה הכל מחובר. ארץ שמונה מליון אלים- ארץ של כשפים ושדים. הארץ הטהורה.

בזמן שאני מעלעל בספר אדמדם על היסטוריה, שירה ואמנות יפאנית פילוסופיות ותפיסות מעצבות נגלות דרך עיני. המכשפה שבי מתעוררת. ככול מכשפה אני מנסה לראות כיצד התפיסה מעצבת את המציאות מסביב. הבודהיזם עיניין אותי בצורה מינורית- יותר מידי “גן עדן”, “גיהנום” ונוקשות יפאנית. הזן היה מעניין יותר בשל איפוקו וכמעט חוסר אנושיותו. האמנות הינה מרתקת בצורה יוצאת דופן. אבל יותר מכל עיניינה אותי התפיסה הקונפיוציאנית שהגיעה מסין.

התפיסה הקונפיציאנית מדברת על סדר. על הרמוניה. היקום מבין את ההרמוניה ולפיכך היקום שואף תמיד לסדר. יש היררכיה ברורה. הקיסר שולט באדם, האלים שולטים בקיסר. אי סדר וצער נוצר אך ורק כאשר ההרמוניה נשברת על ידי אדם שפועל שלא לפי מקומו ביקום; לדוגמא: בן שמרים את ידו על אביו, או אישה המדברת במועצת מלחמה. הקיסרית הסינית וו- האישה היחידה שהוכרזה כקיסר אישה עברה ניסיונות התנקשות רבים בשם “ההרמוניה המקודשת”. כמכשפה אני מבין שהיקום שואף לסדר- בגדול? הביטו במבנה התא המשפחתי. בקטן? ראו את סדר האטומים במתכת. אבל יש בעיה בגישה הזאת. בעייה גדולה מאוד. כמו שהיקום נוטה לסדר, היקום נוטה לאנתרופיה של המערכת. על יידי יצירת ווריאציות לפעמים נוצר דבר חיובי יותר, חזק יותר, מופלא יותר מאשר אותו תא מסורתי ישן.

זה נקרא אבולוציה, לולא סטיית התקן הזאת מהנורמליות אין שינוי- ללא שינוי אנחנו מנציחים לנצח את הצלחות העבר, בהחלט, אבל גם את טעויותיו. זהו הריקוד הספירלי, השיפור התמידי, לא לקראת שלמות מכיוון ששלמות הינה יחסית, אבל התקדמות לקראת כוח ופונטנצייל שרידה גדול יותר. אני מזהה את זה כמכשפה, וכאדם ומזהה תבנית ביקום, פתח שדרכו יש לי את היכולת לשנות, להשפיע… בחירה במקום שאנשים רואים חשיכה ומוות- שם יש חיים. למרבית האנטרופיה קרויה על שם אלת הגורל האחראית על סיום החיים- אטרופה. במקום שבו יש סיום, יש חיים נוספים. הטבע לא מספיק להדהים אותי.

ארדן.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.