ספרי כישוף טבעי בעברית

פורסם להראשונה בבלוג בתפוז: 2018-09-07

ספרי הכישוף שתורגמו לעברית נוראיים. הבחירות נעשו על ידי מה שהיה פופולארי בארצות הברית ולמתרגמים ולהוצאות הספרים לא הייתה שום יכולת להבחין בין ספר כישוף שכתוב טוב, ובין ספר כישוף שכתוב רע. התרגום לא נתן מחשבה יתרה לטרמינולוגיה ולאופן שבה השפה העברית משתמשת בה- וגם אלו שנכתבו על ידי סופרים טובים, לוקטו ספריהם הגרועים ביותר. יצירה מאגית טבעית ישראלית עכשווית כמעט ולא קיימת.

בעבר, תמיד אמרתי לאנשים שרוצים ללמוד כישוף להתכונן להיות דו לשוניים ולשלוט בשפה האנגלית ברמת שפת אם ואם זה לא מוצא חן בעיניהם שימצאו טקסטים על קבלה מעשית ומאגיה יהודית עממית. עכשיו אתוודה, אין לי שמץ של מושג בקבלה מעשית. ייתכן שיש בארץ ספרים נפלאים של קבלה מעשית ומאגיה עממית עברית, אבל אף אחד טוב מאלה לא הגיע אלי ואל הספרייה שלי.

מוכרחים לציין  כי מידע המגיע מספרים מהווה כשליש מההכשרה של המכשפה, אז המחסור הזה מקשה מאוד על השכלה מאגית בישראל. השליש השני הוא ניסיון, והשלישי הוא הדרכה ממכשפות אחרות. רוב המכשפות לא מקבלות מספיק משליש מסוים וזה יוצר חוסר חמור שיש לתקנו. החיים הם בית הספר של המכשפה ולא ניתן להימנע מהלימוד הזה כך או כך. 

אחרי ההרצאה הזו הגיע הזמן לדון בנושא החשוב באמת: ספרים לכישוף בישראל.  אני מתמקד בכישוף טבעי, משמע, כישוף שמקורותיו הם הטבע והרוחות שבו. כישוף קבלי או טקסי אינו החוזקה שלי, וכישוף מנטליסטי בלבד הוא כזה שמבחינתי מעשיר את המרק, אבל לא יכול להתקיים בלבד וחסר כלים המאפשרים לו להוות סוגה נפרדת- הרשומה הזו נועדה לענות על השאלה: מה אדם שרוצה ללמוד כישוף טבעי בישראל צריך לקרוא? ובכן ברמה הבסיסית ביותר, מכשף או מכשפה צריכים לעבוד על שלושה תחומים לפני שהם נוגעים במאגיה עצמה:

  1. מדיטציה- על מנת להיות מסוגלים למשמע את התודעה ולהגיע לנקודה בה תת המודע המכיל את הניצוץ האלוהי המאפשר שינוי במציאות הרוחנית והפיסית. בנוסף מדיטציה חשובה ככלי וויזואליזציה
  2. כלי חיזוי המאפשר גם חקר עצמי וגם מענה לשאלות שונות: למה זה קורה? איך מגיעים למשהו אחר?
  3. יומן חלומות המאפשר מעקב אחרי התת מודע- כדי להכין את זה אין צורך בספר, פשוט להחזיק מחברת ליד המיטה ומיד בבוקר לכתוב מה שזוכרים מהחלומות שלנו. כרגע אין צורך לנסות לפרש את החלומות. הם ברובם הדהודים של התת מודע ותו לא.

בשלב ראשון זה אמליץ על שני ספרים אחד שעוסק במדיטציה בסיסית, והשני עוסק בחקר קלפי הטארוט קלפים המשמשים לחיזוי עתידות ותוצאות אפשריות. חיזוי חשוב בתחילת הדרך כי הוא מאפשר לנו להגיע לתשובות בצורה מידית ובלתי אמצעית: קלפי הטארוט נבחרים כאן ככלי חיזוי כי הם נחקרו לעומק, ויש משאבים נהדרים עליהם בעברית ובאנגלית והצורה הנוכחית שלהם נוצרה על ידי מסדר שחר הזהב, המסדר המאגי החשוב ביותר במאה ה-20. הסמליות שלהם משלבת פילוסופיה יוונית, מאגיה מצרית וקבלה מעשית, עם כי באופן שבו הבריטים שהיו חברים במסדר הבינו שיטות מאגיה אלה. בשלב זה יש להשיג את חפיסת הטארוט של ריידר וויט, והיא זמינה בכל רשת סטימצקי.

1. לחיות טוב יותר- מדיטציה: ביל אנדרטון

2. תרגילים במדיטציה: דייוויד פונטנה

הספרים הללו לא רק מכילים תרגילי מדיטציה בסיסיים אלא מידע כללי על הדמיה (וויזואליזציה החשובה מאוד למכשפים ולהגשמת מטרות מאגיות) אלא גם מידע בסיסי על ארבעת היסודות, קבלה, וגם נגיעה קלה בריפוי והילינג. עליכם לנסות את התרגילים שבהם ולהגיע להישגים במשך שלושה חודשים. עליכם ליצור שגרת מדיטציה ותיעוד חלומות לפני שממשיכים הלאה. ניתן לבחור ספר אחד מהשניים שהוצעו כאן, או מה שעדיף ולקרוא את שניהם.

במקביל או לאחר מכן, הגיע הזמן ללמוד את קלפי הטארוט ולפתח מיומנות חיזוי בסיסית, בעבר היה אתר נפלא בנושא “אתר הטארוט של אורי רז.” אורי רז הוא חוקר טארוט מהימן והוא המליץ על הספר הבא:

טארוט- מסע לתוך חייך: אריק איל, הספר הזה חובה. תרגול של חיזוי בטארוט גם הוא חובה.

ללמוד כלי חיזוי כראוי ולהבין אותו ולהשתמש בו כמו שצריך זה תהליך של שנים, כמו מדיטציה. בשלב זה מספיק להבין ולדעת את הבסיס כדי להתקדם הלאה, אבל תמיד יהיה צורך להעמיק ולשפר. זה לא ייחשב למטורף לחלוטין לקחת במקביל קורס טארוט ולצאת לוויפסנה או לריטריט בודהיסטי כדי לשפר את כשורי המדיטציה שלנו מעט.

ספר נוסף לרמת הבסיס הינו: ההיסטוריה של הכישוף: ג’פרי ראסל

בשלב זה עליכם לדעת שכל מה שנכתב על ההיסטוריה של הכישוף מכוסה בדעה קדומה ובניתוח שטחי, גם באנגלית וגם בעברית. כותרת הספר יותר ראוי שהיא תהיה “סוגיות שונות בהיסטוריה של הכישוף ואיך אני, ג’פרי ראסל נכשלתי להבין אותם כי איני עוסק בכישוף”. בכל מקרה, ממאגיה אפריקאית, עד אליסטייר קראולי ותנועת הויקה יש בספר צילומים ומידע בסיסי שיאפשר לכם להשתתף בדיון בנושא מבלי להביך את עצמכם. בספר הזה אין תרגולים אז ניתן לקרוא אותו בזמן שאתם עובדים על הטארוט ועל מדיטציה.

לאחר הקריאה והתרגול הבסיסיים, ולאחר שחינכתם את עצמכם קצת על ההיסטוריה של הכישוף ורק אז,  תוכלו לגשת לטקסטים המאגיים עם רקע שיאפשר לכם להשתמש באופן פרקטי.  בשל מיעוט החומרים המפורסמים בעברית, הספרים שתוארו עד כה הם קריאת חובה ונבחרו מערמה של ספרים הרבה פחות טובים ויעילים. העבודה הרוחנית גם היא הכרחית, לא רק קריאה אלא תרגול, לפי הגישה לקבוצת הספרים הבאה:

הספרים הבאים מביאים עימם את מבנה הטקס הכישוף המערבי הבסיסי שניתן לקיימו כאדם יחיד או בקבוצה. המבנה כולל טיהור, העלאת אנרגיה, הטלת מעגל, קריאה ליסודות, קריאה לאלוהי, פעילות מאגית טקסית (פעמים רבות זה יהיה כישוף נרות), שליחת אנרגיה למטרה,  הודיה לאלוהי, ליסודות, פתיחת מעגל ושחרור אנרגיה.

פעולות אלו בזמן שהן נשמעות פשוטות וחוזרות על עצמן,  מורכבות יותר לביצוע ממה שנדמה. דיבור עם פעולה פיסית מורכבת זה דבר קשה, אבל דיבור עם פעולה ועיצוב אנרגיה זה דבר שדורש תרגול רב.

הספר הראשון שעליכם לקרוא ברשימת המאגיה הבסיסית הוא:

  1. כישוף וקסם: ק’ אמבר- היא מנסה בספר הזה לתת לכם רקע על ויקה אמריקאית. היא נותנת גרסה ומבני טקס, כולל 11 לחשים פשוטים שתוכלו לנסות אותם בלי יותר מידי קשיים ומאמץ. ברם, אין להינעל של השיטה שלה לעשות זאת, ואחד הדברים הטובים בספר שהיא נותנת כמה מילים על מסורות מאגיות אחרות. היא כמובן מציעה אלמנט תיאולוגי של ניאו פגאניזם, אבל ניתן להתעלם ממנו באופן זמני עד שתוכלו לסדר לעצמכם את התפישה הרוחנית והדתית שלכם.
  2. קסם הנר: פיליפ קופר- כאן יש שילוב טראגי של תרגום גרוע וספר נורא של מחבר טוב. הספר הקודם של קופר Basic Magick הוא יצירה ספרותית מופלאה שנכנסת לעובי הקורה של פילוסופיה מאגית עכשווית, אבל מישהו בהוצאת הספרים ביקש ממנו משהו יותר פרקטי, והוא ניסה לקחת את הפורמט המוכר ולהכניס את הפילוסופיה העמוקה ואת התרגול המופלא שלו פנימה. התרכובת כשלה, והוא לא פרסם יותר ספרים. קסם הנר נותן תרגול נפלא ותפיסה נטולת שטויות למכשף- הוא גם דרך כניסה נהדרת למאגיה מנטלית- או מאגית תוהו. התרגול שבו חסר תחליף ואין לוותר על הספר הזה בשל המלאי הדל בעברית. למרבית ההומור סוגת המאגיה הקשורה לנרות לא חשובה בספר הזה ותוכלו להתעלם ממנה.
  3. הספר השלישי והאחרון לרמה זו הוא דרך הקסם: רינה קסם. הספר העברי היחיד והראשון שמתעסק במאגיה טבעית שנכתב וששווה משהו. הסופרת מוכרת, העבירה קורסים של “דרך המכשפה” וחניכה של זרם הריקליימינג הניאו פגאני, העוסק במאגיה טבעית. התנועה נוצרה מתוך גרסה אמריקאית של ויקה. ההבדלים הם, שבניגוד לויקה תנועת הריקליימינג הינה פוליטית, פמיניסטית, אקולוגית ומאמינה באינטראקציה חברתית של חברי הקוון והחלטות בקונצנזוס. המנהיגה הלא רשמית שלהם היא סטארהוק שביקרה בישראל פעמים מספר.רינה נותנת רשימת מקורות המאפשרת לכם קריאה נוספת באנגלית, ומתאימה את חגי המכשפות לעונות המקומיות, מה שמאפשר הבנה מעמיקה והתאמה של חומר “גלותי” לכאן. חגי המכשפות הם בעלי אופן דתי, אבל הם גם זמנים חשובים של שינויי טבע והעונות ומאגיה הלוקחת זמן וצורת ירח בחשבון צריכה להכיר בזה. בנוסף ישנה כתיבה על המעגל, מערכת היחסים עם היסודות, בצורה ברורה וחדה, ונותנת דוגמאות פשוטות לכשפים שניתן להטיל באמצעות חומרים מקומיים.

ספר ביניים חשוב: על טוהר וסכנה: מרי דאגלס- הספר החשוב ביותר מבחינה אקדמית שנכתב במאה ה-20.  מביא עמו את בשורת הפוסט מודרניות ועוסק בוולידיות של מאגיה בתרבות האנושית תוך כדי שהוא עוסק בשאלות של טהרה וטומאה שהם נושאים חשובים מאוד בהקשרים מאגיים, בעיקר בשלב זה של הדרך שלכם. זה ספר העשרה חשוב שיכול לתת לכם כלים אקדמאיים לענות על שאלות ולהבין את התיאוריה והפילוסופיה המאגית לעומקה.

הסדר שבו הספרים הללו אמורים להיקרא חשוב, ועדיף לקרוא אותם לפי הסדר כדי ליצור הקשרים נכונים ולהבין גרסאות שונות של שימוש במעגל. כל התרגילים בספרים הללו הם חובה. עליכם לקרוא את הספרים קודם, ואז לקרוא שוב תוך כדי תרגול.

הספרים הבאים הם ספרי לחשים: האוספים עצמם כאמור בסדר מינוס, וצריכים להיקרא לאחר תרגול מדיטציה והבנה ותרגול מבנה הטקס המאפשר את הטלתם. לבד, הם חסרי תועלת,  ומהווים הסחת דעת. אז שוב במאמר זה אני מבקש קריאה ותרגול של שתי קבוצות הספרים הקודמות כדי להגיע לקבוצה השלישית. הלחשים עצמם יהיה מאוד תפלים, ללא טעם מקומי וכמעט חסרי עניין, אבל אחרי שלמדנו כבר את הספרים הקודמים נוכל, בתקווה, להתאים אותם לצרכינו. בארצות הברית ספרי הלחשים ניתנים עם הקדמה מהירה ולא מספיקה לאמנות הכישוף, עם אזהרות מוסריות (שיש להתעלם מהן ולפעול לפי שיקול דעת) והרבה מאוד טעמים ורעיונות של הכותב שלא כולם מתאימים או בריאים לתפישת הקיום הישראלית ויש לקחת את זה בחשבון בזמן קריאה ויישום של הטקסטים המדוברים:

  1. המדריך השלם לכישוף ולטקסים: קסנדרה איזון- קסנדרה איזון היא סוג של סטנדרט אמריקאי שנוצר מנגזרת של ויקה וריקליימינג- היא הייתה חלק כמעט פאנקיסטי ביצירה של מאגיה להמונים. ללחשים שלה יש הגיון כי הם פשוטים וניתן להטיל אותם כאן.הם מכילים קריסטלים, נרות, צמחים שמנים אתריים ועוד. הספר מעניין ופשוט, וגם אדם שלא סיים את הכשרתו המאגית יכול לתרגל ממנו. התרגום נורא.
  2. קסם הנרות: פטרישיה טלסקו- לפטרישה טלסקו יש הרבה מבקרים, אבל הספר הזה הוא יחסית בסדר. היא מדברת על ייצור נרות עם מטרה מאגית, שימוש בצבעים מספרים והתכתבויות אחרות. זהו הספר הקרוב ביותר לספר התכתבויות של ספרי הייעץ בישראל. בניגוד למה שהיא אומרת בספר אפשר להשתמש בנרות לבנים לכל דבר- והצבע לא כל כך משנה. העניין הוא ששעוות הנר הוא מנשא נהדר לאנרגיה מאגית ולהעביר את המטרה שלנו לעולם האחר להתגשם.
  3. עוצמת האדמה: סקוט קנינגהם- דוגמא לכתיבתו המופתית של סקוט קנינגהם, הספר מכיל רעיונות ועבודות של מאגיה טבעית- לטעון סלעים מהטבע להגנה, להשתמש במי גשם לטיהור ושאר דברים נפלאים ובסיסיים. הוא מציע אוסף כלים נרחב לאנשים שמחפשים את החיבור העמוק לארבעת היסודות והתגבשות האלוהית של הכוח הרוחני בטבע האורבני והפראי וארבעת היסודות.

קבוצת הספרים האחרונה היא קבוצת ספרי יעץ שעוזרים להבין את כוחם של החומרים המאגיים והשימוש בהם. שימוש בספרים הללו נועד לעזור להבין תכונות של חומרים וכלים שונים והשפעתם על המאגיה, קצת כמו סוג של זכוכית צבעונית שעוזרת לנו לתת גוון אחר לאור שהיא האנרגיה המאגית המגשים דברים בעולמנו. האם נשתמש בצמחים מעוררי אנרגיה או מרגיעים? מביאים שפע או ריפוי? פילוסופיות מסוימות גורסות שהחומרים הם סמל בלבד שמאפשר תקשורת רגשית עם הניצוץ האלוהי שבנו, אבל אחרות טוענות שהחומרים עצמם מכילים את התכונות המאגיות הרצויות. אני שייך לאסכולה האחרונה דווקא.

  1. צמחים קסומים ומכושפים: מסדרת ספרים גנובים, הספר הזה הוא סיכום גרוע של אנציקלופדית צמחי המרפא המאגיים של קנינגהם ונכתב תחת אצטלה של סבתא זקנה ששמרה ספרי כשפים בסונדוק שלה. בעיקרון יש שם כל מיני צמחים ותיאור סגולותיהם, ובזמן שהטקסים והלחשים שם אינם מעניינים איש, קל להבין ש-אבוקדו שווה כישופי יופי ופרג אשליות ואפונה מרחיקה רוחות רעות. סך הכול ספר קליל וחביב שנחמד למצוא מתהום הנשייה.
  2. צמחים, שדים ונפלאות: אמוץ דפני- ספר שמתאר את הפולקלור ההיסטוריה והמיתוס של הצמחים הישראליים יצא סוף כל סוף. מכשפה משכילה תוכל להוציא מהמיתוסים את השימושים המאגיים. ספר חדש יחסית.
  3. סוד הגביש: שני תודר. בזמן שהרבה ספרים תורגמו לעברית על קריסטלים, אף אחד מהם לא מיועד למשתמשי מאגיה באופן מובהק, לרוב הדגש הוא על רפואה גמולוגיה ומצבים שונים, כמו משיכת שפע, החזרה לאיזון ולטפל באהבה כושלת באמצעות גבישים. ספרה של שני תודר הוא סוג של קטלוג מהודר לחנות שלה. ניתן להשיג את מרבית הקריסטלים שם, ולקבל רעיונות ללחשים מהספר.
  4. ארומתרפיה: ענת דבוש- הינו מדריך המסביר את השימושים של שמנים אתריים. הללו פופולאריים ביותר בשנים האחרונות על אף מחירם הגבוה. משתמשים בהם לערבב שמנים מאגיים, למטרות שונות- ולמשוח אותם על נרות, קמיעות, גבישים ועוד. זה טוב ללמוד על השימוש הרפואי שלהם, בנוסף הספר מכיל פולקלור ורפואה עממית שעשויה לרמז על תכונותיהן המאגיות של הצמחים מהם השמנים מופקים.

 

לפני שתתלוננו שאי אפשר להשיג חלק מהספרים הישנים הללו, אני רוצה להציג בפנים את אתר סימניה. פשוט חפשו בגוגל סימניה, הירשמו לאתר: חפשו כותר מסוים, תקבלו תקציר, ומתחתיו יהיו אנשים וחניות שימכרו אותו משומש. יהיה גם תיאור כללי של מצב הספר. לקנות את הספרים משומשים גם חוסך בכסף, כי חלק מהספרים יעלו 30- 60 שקלים, וגם שומר על הסביבה מכריתת עצים נוספת. זהו קונספט חביב שקוראים לו שימור ומחזור.

האם אחרי שקראתם ותרגלתם הכול ברשימה הזו תוכלו להיקרא מכשפות? ובכן… לא. יהיה לכם מושג במאגיה טבעית ובסיס טוב לדיונים. אולי תוכלו להטיל לחש אחד או שניים שיעבוד לכם, אבל יש המון בתורת הנסתר, וגם בזרם הטבעי שלה שחסר בספרות העברית. זכרו, לימוד וקריאה מספרים הוא רק שליש, ניסיון של שנים הוא שליש נוסף, אבל צריך קהילה ומורים כדי לייצר מכשפה ראויה. השליש של הספרים העברי הוא דל, חסר ובהרכבת הרשימה הזו- מסיבה ברורה, השוק קטן והוצאה של כל ספר היא יקרה.

גילוי נאות: אני עובד בספריה ציבורית. אני עובד כרגע על לאסוף את הספרים ברשימה הזו ולדאוג שהם יהיו זמינים על המדף, כדי שמכשפים ומכשפות צעירות של העתיד יהיה להם משהו להתחיל עמו את העתיד שלהם- דבר שהיה חסר לי בנעורי.

ארדן,

של הגן

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.