בלה בלה בלה…. בואו נאכל.

פורסם להראשונה בבלוג בתפוז: 2005-04-24

דבר ראשון לכל היהודים בחמולה שקוראים את הבלוג שלי: פסח שמח, יש לינק חדש במצחיקים רק בשבילכם.

אני חושב על הגיון. ברקע יש מוסיקה אלקטרונית אורגנית משהו, ואני מסתכל בצלעות מסותתות היטב של אמרלד ירוק. האבן הזאת מעלה שאלות בחדות שלה, במהות שלה ששואבת כל מושג של יופי כשהיא מונחת על צלחת פורצלן לבנה כמו רפא, עם אבני חן אחרות שנראות חיוורות בהשוואה לאור הירוק הזה, במרכז חיי. האבן הזאת מיועדת למשהו ספציפי. אבל זה מיסתורין שנפתור לכם אחר כך.

הטקס הברברי שמשפחתי מבצעת נמצא במקום טוב בין החלטתי לדגדג מאסטר זן, לבין ניסיון לשלוט באנרגיות של חידלון ומוות. אני פשוט מחמיץ את היין שבכוסו של אליהו הנביא. אין לי הרבה מה לספר על ליל הסדר של השנה. היה אוכל טוב כרגיל (הדוניסט שכמוני… *חיוך רווה נחת*) משפחה- למרות שכסוף הגב המקומי, שהוא הרי – אבי בחר להעדר בגלל מריבה שכוללת מושב מכונית ומשהו שקרה לפני שלושים שנה בערך. אז זה היה. כולם באו בשביל האוכל, אבל אווירת המשפחתיות והקירבה חדרה לאט לאט מעבר לערפילי חיוורון החושים.

ובמרכז- סבתא שלי מנצחת על החגיגה. זה הלילה שלה – הערב שלה.

“אתה יודע שדודה רחל… זה כנראה הסדר האחרון שלה.” היא אומרת בקול עצוב לאף אחד במיוחד. רחל היא אחותה, והיא גוססת מזיקנה (והיא האחות הצעירה גם).

“היא לא שמרה על עצמה.”

ויש משהו… משהו בתאורה, בניחוח של המאכלים המעורבבים, באינטונציה של קריאת ההגדה (על כל הברותיה המשמימות- והפילסופים המיובשים על רב גמליאל זה או אחר…) שנתלה באוויר. סבתא שלי לא צעירה. יום אחד בשנים הבאות היא תמות כמו כולנו. ולי יש עוד זמן רב יותר (ביולוגית) בחיים. אני יודע שכל הערב והטקס של פסח תלוי על חוד סיכה אחד קטן- היא.

כשהיא תמות המנהג יכחד לחלוטין. ואז יום אחד- אני אלך מתחת לבניין של שכנים, ואריח ניחוח מסויים, ואשמע מלמול מסויים על חכם גמליאל, ואראה תאורה עמומה שבאה מנורות מיצור ישן, אור רך וכבד ולא הפלורסצנטיות של היום… והרגע יחזור עלי כמו קרע זיכרון מילדותי.

אני עומד מול האדמה, אני אני לא לבוש בדבר ואני זורע זרע אחד של אור ירוק. כמו אוד עשן בידי, ומושקה במי וורדים ודמעות, זרע האמרלד שלי.

האדמה נתנה, והאדמה לוקחת חזרה.

ארדן.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.